Våre politikere

Kommunestyret

• Ståle har styrt Rælingen trygt som ordfører i Rælingen siden 2019. Han bor på Rud, er aktiv i idretten i Rælingen, og har vært aktiv innen blant annet klima- og miljøpolitiske organisasjoner. Han er har lang politisk erfaring, og er en tydelig stemme for Rælingen både nasjonalt og regionalt. Han trekker frem målet om et sterkt fellesskap der alle mennesker skal være inkludert som sin viktigste politiske drivkraft. "Hver enkelt person sin frihet, muligheter til å få et godt liv, er avhengige av et vi har et sterkt fellesskap i bunn. For uten et sterkt fellesskap blir det kun opp til hver enkelt å kjempe seg opp og fram. Det taper vi alle på. Derfor er et sterkt fellesskap også det viktigste bidraget for personlig frihet til hver og en av oss. "

• Hanne er bosatt på Nordby, er født i 1974 og har to barn. Hun har vært med i kommunestyret siden 2011 og er leder for komité for helse og sosial. Hun var leder av Rælingen Ap i mange år og stiller nå som vår varaordførerkandidat. Til daglig jobber hun som forsker ved Universitetet for miljø- og biovitenskap (NMBU) på Ås med bærekraftsmodellering av husdyrbasert matproduksjon og har en doktorgrad i kvantitativ genetikk. Hun har vært interessepolitisk aktiv i mange år og har tidligere vært leder for landsforeningen Handikappede Barns Foreldreforening i åtte år (2009-2017). Hanne er spesielt opptatt av saker innenfor helse, utvikling av kommunale tjenester, samt skole og oppvekst.

• Siv Susanne Rez

• Siv Beisvåg

Siv Beisvåg (1970) fra Fjerdingby kom inn i kommunestyret i 2019 og er en av våre kumulerte kandidater med 6. plass på lista. Hun jobber i barnehage og hennes viktigste sak er barn og unges oppvekstvilkår med gode barnehager og skoler og et variert fritidstilbud i sitt nærmiljø.

• Morten Sjølli

Morten (1957) fra Smestad krets er født, oppvokst og bosatt i Rælingen i alle år, bortsett fra et kortvarig eksil i Lillestrøm. Han er pensjonist etter mange år i yrkeslivet som journalist. Morten har en periode tidligere (1979-83) i kommunestyre og kulturstyre, før han gjorde comeback i forrige kommunestyreperiode. Han er en av våre kumulerte kandidater med 5. plass på listen. Tre perioder i menighetsråd, også i Rælingen kirkelige fellesråd. Har også bred erfaring fra FAU (Rud), og fra frivillig arbeid (fotball og annet barne- og ungdomsarbeid). Han trekker frem klima og miljø, samt at kommunen skal være et bra sted å bli eldre, som sine viktigste saker. Politiske hjertesaker: - At Rælingen fortsatt skal være en veldig god kommune å bo i, uansett alder og privat økonomi. - Bidra til at alle barn og unge får mulighet til å være med på aktiviteter innen idrett- og organisasjonsliv. - Sørge for at Rælingens unike naturtilbud, Østmarka spesielt, gjøres enda mer tilgjengelig - gjennom utvikling av godt merkede stier og sykkeltraseer. - Busstilbudet gjennom kommunen er radikalt forbedret de siste årene - men må utvikles videre med mer finmasket rutetilbud og hyppigere avganger på de viktigste rutene. Presse på overfor Ruter, slik at direktebusser i rushtiden til og fra Rælingen og Oslo (Helsfyr) gjenopprettes. Flere pendlerparkeringer, for å gjøre kollektivtilbudet enda mer attraktivt. Dette er viktig både for pendlere og miljøet. - Bidra til at det gode samarbeidet mellom kommunen og Kirken/menigheter videreføres.

• Jan Enlid

Jan Ole Enlid (1970) har vært aktiv i politikken i Rælingen siden 2003, i en rekke ulike roller. Han er gift med Tone og har til sammen tre barn. Han bor på Fjerdingby og er kommunikasjonsrådgiver i Bane NOR. Enlid er opptatt av at vi skal utvikle Rælingen kommunes tjenestetilbud, spesielt for barn og unge. De som har utfordringer må få hjelp tidlig, på den måten reduserer vi forskjeller og alle får en trygg oppvekst. Enlid mener vi kan gjøre langt mer for klima- og miljøet og ønsker å prioritere det arbeidet i kommende valgperiode. Han er opptatt av å tenke helhet i politikken og at det er en god balanse mellom investeringer, boligbygging og tjenestetilbudet generelt slik at økonomien fortsatt blir sunn – til det beste for hele Rælingen.

• Lars Martinussen

Lars Martinussen (1967) fra Smestad går for gjenvalg etter å ha sittet i kommunestyret og utvalg for kultur og nærmiljø siden 2019. Han har et internasjonalt virkefelt i jobben sin, men er også engasjert i lokal idrett og fotballen i særdeleshet. Lars bor på Smestad med kone og tre barn, og er opptatt av felleskapet og gode rammevilkår for kultur og idrett.

• Ottman El Bouhali

Ottman (2005) fra Blystadlia er en aktiv og dyktig ung mann med god erfaring fra AUF. Han trekker frem fritidstilbud til ungdom, skole og læring som spesielt viktige saker.

• Hans Rune Skarsbø (52 år), Nordby krets. Har bodd i samtlige kretser bortsett fra Smestad. Jobber som Sales Manager for Multimedia Solutions i Prysmian Group med ansvar for Norge og Sverige. Er samboer og har to voksne jenter på 21 og 25 år som har forlatt redet. Har hatt flere perioder som fast medlem i kommunestyret samt komité for kultur og nærmiljø, ved siden av vara til oppvekst og formannskapet. Er engasjert i hele livsløpet, fra oppvekst til eldreomsorg, men med en familie som har vært aktive i skolemusikk og idretten, samt at man er hundeeier gjør nok at frivilligheten, idretten, kulturen og marka har en ekstra sterkt plass i hjerterota.

• Mohamed Sulaimani

Mohamed (1972) fra Rud krets sitter i dag i utvalg for helse- og sosial. Han trekker frem trygge og gode helse- og omsorgstjenester til alle som sin hjertesak.

• Sigbjørn Lia

Sigbjørn Lia (1964) fra Blystadlia sitter i kommunestyret i dag og stiller opp for en ny periode. Han er en av de mange som stiller opp på Blystadliadagen og andre aktiviteter i Lia, gjerne med gitaren sammen med Øivind. Politisk trekker han frem nærmiljø, kultur og friluftsliv som sine viktigste saker.

• Håkon Olav (1977) fra Smestad stiller opp til sitt første valg. Han trekker frem barn og unges oppvekstvilkår, og gode forutsetninger for frivilligheten, som sine kjernesaker.

• Eva Taft

Eva Taft (1985) fra Blystadlia stiller opp til sitt første valg. Hun jobber på helsestasjonen, samfunnsmedisin og legetjenester i Rælingen og trekker frem helse og oppvekst som sine hjertesaker.

• Yad Swar

Yad Swar (1995) fra Fjerdingby er finansrådgiver og stiller opp til sitt første valg. Han trekker frem forebygging for å forhindre at mennesker faller utenfor som sin viktigste politiske sak.

Styret

• Thor Ivar Kristiansen, 50, bor i Blystadlia, Rælingen. Er ansatt i Fagforbundet og medlem i Handel og Kontor. Han er opptatt av barn og unges oppvekstvilkår, kultur og idrett og trygg kommuneøkonomi. Leder Rælingen Ap, 1. varamedlem til kommunestyret og 2. varamedlem til Akershus fylkesting.

• Siv Susanne Rez (1966) fra Blystadlia og er psykiatrisk sykepleier. Hun sitter i kommunestyret og formannskapet i dag og er en av våre kumulerte kandidater med 4. plass på listen. Hun jobber på Ahus og trekker frem trygge nærmiljøer med gode møteplasser, miljø, rettferdig fordeling, helse og likestilling som sine viktigste saker.

• Linda Berg

Lina Berg fra Fjerdingby stiller opp på ny etter å ha blitt valgt inn i kontrollkomiteen og vara til kommunestyret i 2019. I hele sitt yrkesaktive liv har hun jobbet med voksnes læring, først som norsklektor, og så med arbeidsoppgaver innen kompetansepolitikk. Hun er spesielt opptatt av utdannings-, oppvekst- og sysselsettingspolitikk.

• Magnus Næss

Magnus (1996) fra Nordby jobber som delekonsulent og stiller opp til sitt første valg. Han trekker frem idrett og kultur og en inkluderende boligpolitikk som sine hovedsaker.

• Ottman El Bouhali