Trygg og effektiv transport

Kapittel 9

Kapittel 9: Trafikk

Befolkningsveksten og økning i antall arbeidsplasser i regionen gir trafikkutfordringer som må løses. Det trengs et godt samarbeid med fylkeskommunen og staten for å få et fremtidsrettet transportsystem med gode gang- og sykkelveier, veier og et kollektivtrafikktilbud tilpasset veksten. Kommunen er i 2021 sertifisert på nytt som trafikksikker kommune. Vi vil sammen med fylkeskommunen fortsatt prioritere trygge forbindelseslinjer og trygge skoleveier.

Vi er avhengige av å ha et effektivt kollektivtilbud. Vi vil sammen med Ruter og fylkeskommunen arbeide for et busstilbud som gir effektiv reisetid til og fra jobb, og som binder hele kommunen bedre sammen. Vi ønsker at det etableres direktebusslinje mellom Fjerdingby og Blystadlia

Fulle tog og utfordringer i togtilbudet gjør at busstilbudet må styrkes. Det må etableres bussterminal i forbindelse med utviklingen av Løvenstad for å sikre bedre fasiliteter for reisende og en smidigere overgang mellom ulike rutetilbud. Vi ønsker at bussholdeplassen i Blystadlia oppgraderes. Vi vil jobbe for gjenopprettelse av direktebuss til Oslo fra Fjerdingby.

Rælingen Arbeiderparti vil:

• Sikre trygge skoleveier og bidra til at kommunen fortsatt er sertifisert som trafikksikker kommune
  • Tilrettelegge for trygg og grønn mobilitet slik at veksten i transport kan tas med kollektivtrafikk, sykkel og gange
  • Øve press på fylkeskommunen for bedre løsninger på Nedre Rælingsveg og vurdere om det kan anlegges flere innfartsparkeringsplasser
  • Støtte prosjekter som vil hjelpe bussene raskere fram i rushtiden
  • Jobbe for å gjenopprette direktebusser fra Rælingen til Oslo
  • Vi vil gjøre det mer attraktivt å sykle i kommunen – sørge for høy kvalitet på sykkelveinettet, samt gode og trygge sykkelparkeringer
  • Jobbe for å etablere gangbro til Lillestrøm

Er du enig med Rælingen Arbeiderparti om Trygg og effektiv transport?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker