Gode boliger og stabile bomiljøer

Kapittel 8

Bolig er noe av det viktigste for folks velferd. Den norske boligmodellen bygger på at folk skal kjøpe og eie egen bolig. Rælingen Arbeiderparti vil føre en politikk som gir bomiljøer vi er stolte av, sikrer miljøvennlige bygg og boliger med god kvalitet. Vi ønsker boligutbygging som står seg for fremtida, og som gir Rælingen gode bomiljøer.

Rælingen er en attraktiv kommune, og boligprisene i vårt område er høye. Vi vil bidra til å dempe prisveksten gjennom å regulere for flere boliger til mennesker i alle livsfaser. Jevn befolkningsvekst er grunnlaget for utvikling av tjenestetilbudet og for nye investeringer som nytt helsehus på Fjerdingby, bedre skolekapasitet i Rud krets og ny svømmehall på Sandbekken.

Stabile bomiljøer med gode kvaliteter skal være gjeldende politikk i Rælingen. Boligene skal være utformet slik at innbyggere kan bo i boligen sin gjennom ulike livsfaser. Vi vil motvirke spekulanter i boligmarkedet, noe som gir negative konsekvenser i form av gjennomtrekk og lite stabile boligområder. Kommunen skal utføre et aktivt tilsyn for å motvirke et useriøst utleiemarked.

Rælingen Arbeiderparti vil:

• Sørge for boliger med god universell utforming og en størrelse og standard som sikrer stabile bomiljøer. Vi vil opprettholde kravet om at nye leiligheter skal være minst 45 m2
  • Gjennom gode reguleringsplaner legge til rette for boliger for mennesker i alle livsfaser. Utviklingen på Fjerdingby og Løvenstad skal ta hensyn til boligbehov for eldre
  • Sørge for god kvalitet i bygg gjennom tydelige krav til estetikk og arkitektoniske kvaliteter
  • Legge til rette for boliger nært kollektivtilbud og vektlegge grønne kvaliteter i uteområdene i boligområdene
  • Bidra til fleksible energiløsninger i bygg slik at fremtidens energiløsninger kan benyttes etter hvert som utviklingen skrider frem.
  • Komme i gang med ny boligutvikling på Løvenstad som grunnlag for satsing på skole, idrett og utvidet servicetilbud i denne delen av kommunen.
  • Sikre at kommunale boliger til innbyggere med behov for bolighjelp tilpasses godt til ulike brukeres behov
  • Prioritere leie til eie i det boligsosiale arbeidet, som kan hjelpe flere til å få sin egen bolig

Er du enig med Rælingen Arbeiderparti om Gode boliger og stabile bomiljøer?

Takk for din tilbakemelding!

Vil du vite hva mer vi kanskje er enig om?

Takk for din interesse!

Du vil nå motta nyhetsbrev fra oss :)

Takk for tilbakemeldingen. Vi kan ikke være enige om alt!

Kanskje er det andre saker du er enig med oss i?

Se andre politiske saker