Siv og elias

Trygghet - uansett hvem man elsker

Innlegg i RB

Rælingen Arbeiderparti ønsker å takke initiativtaker Hilde Åstrøm for at hun i samarbeid med Rælingen kommune arrangerer Pride-festival i Marikollen 9.-11. juni.

Vi oppfordrer både store og små til å delta. Arrangementet er gratis, alkoholfritt og familievennlig.

Politiske vedtak

I kommunestyret 2. juni 2021 fremmet Arbeiderpartiet ved Elias Beisvåg en interpellasjon om flagging med regnbueflagget under Pride-week. Kommunestyret ga sin tilslutning til dette med over 2/3 flertall mot stemmene til Frp og KrF.

Vi har i denne kommunestyreperioden vedtatt at Rælingen skal være en grønn, nær og inkluderende kommune. Dette er verdier Ap er stolte av og som vi mener viser frem vår kommune på en flott måte. I 2022 hadde Ap og SV en innspillskafè for inkluderende kommune utenfor rådhuset, hvor regnbueflagget var heist til topps. Vi er glade for at det nå blir en egen Pride- markering på torget.

Samfunnets rolle

Skolene og barnehagene i kommunen har markert Pride i et par år nå. Skolene og barnehagene skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsutrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk, religion og livssyn.

Samfunnet skal og må motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet.

Dagens samfunn har kommet langt når det gjelder aksept av mangfoldet vi har av seksualitet og kjønnsidentitet. LHBT+ rettigheter har blitt utvidet, diskriminering på grunn av seksuell orientering, kjønnsidentiet eller kjønnsutrykk er forbudt. Likevel så vi den 25. juli i fjor at mangfoldet, frihet og respekt for hverandre ble truet da terroren og hatkriminalitet rammet Pride-arrangementet i Oslo. To personer ble drept og over 20 personer skadet.

Mangfold

Nå er det viktigere enn noen gang at vi tar vare på hverandre og står sammen om alles rett til å være den de er og elske den man vil. Vi skal føle trygghet, uansett hvem vi er og hvem vi elsker.

Bli med på å gjøre årets Pride-markering ved Marikollen torg til ei minnerik helg hvor mangfold, farger, glede og samhold er i fokus!