Trygg økonomisk styring

Hanne og Ståle på Myrdammen

Ap fant i vårt budsjettopplegg for Rælingen kommune 2024 plass til viktige satsinger innen oppvekst, helse og kultur. Vi gikk inn for ny barnehage i Fjerdingby krets. Alt ble gjort innenfor et ansvarlig budsjettopplegg der alle satsinger ble dekket inn.

Av: Ståle Grøtte og Hanne Fjerdingby Olsen, Rælingen Ap

En trygg økonomistyring ligger til grunn for alt vi gjør. Vi har gjennom mange år med Ap-styre i Rælingen bygd opp et solid disposisjonsfond på over 200 mill. kr. Deler av dette brukes for å dempe virkningene av høye renter i 2024. Det synes vi er klokt og er et hovedgrep både i budsjettet fra posisjonen i Rælingen og i Aps alternative budsjett.

Finansierer driftssatsinger med økt underskudd

Der vi derimot skiller lag er for hvordan vi finansierer våre satsinger. I posisjonens budsjettforslag, som altså ble vedtatt, økes driftsunderskuddet i 2024 ved å ta penger fra disposisjonsfondet. I Aps budsjettforslag dekkes satsingene inn uten å ta mer av disposisjonsfondet til drift. Vi tror ikke det er klokt å dekke inn politiske satsinger i driften med å ta fra disposisjonsfondet slik Høyre og resten av posisjonen gjør. Det svekker kommunens økonomistyring.

Økonomi i valgkampen

Diskusjonene om økonomi var en viktig del av valgkampen i Rælingen. Vi lovet trygg styring og følger dette opp i vårt budsjettforslag. Det går naturligvis an å argumentere for at å bruke 1 million ytterligere fra disposisjonsfondet, slik Høyre gjør i Rælingen, er en liten andel. Men det er ikke noe godt signal å gi fra politikerne, at det ikke evnes å prioritere bedre. Derfor la vi i Ap stor vekt på å ha et budsjettforslag som ikke bruker mer penger i en tid hvor rammene er stramme.

Viktige satsinger

Aps budsjettforslag ville betydd en styrking av viktige saker som ressurslærere for et godt skolemiljø og fysioterapi for gode og trygge liv hjemme. Vi foreslo å øke støtten til lag og foreninger for barn og unge, mer penger til driftsavtalene med fotballklubbene og å styrke biblioteket. Vi mener barnehagen i Fjerdingby bør bygges som planlagt i 2028. Vi ønsker å fremskynde nærmiljøanlegg på Nordby til 2024, siden flertallet har skjøvet grendehuset ut i det uvisse. Alle disse satsingene, og flere til som vi la frem, er viktig.

Men aller viktigst for oss var å følge opp løftene om trygg økonomisk styring. For oss betyr det å prioritere. Det gjorde vi også i dette budsjettet ved å ha inndekning for våre satsinger uten å tappe disposisjonsfondet.