Rødgrønn kommuneplan

«Fellesskapet skal fortsatt være den sentrale leverandør av kommunale velferdstjenester».

Dette vedtok Ap, SV, Sp, Rødt og MDG i kommunestyret i Rælingen 2.juni. Det var som ledd i kommuneplanens samfunnsdel, det aller viktigste plandokumentet de folkevalgte tar stilling til i lokalpolitikken.

De borgerlige partiene stemte imot. Høyre, Frp, Venstre og KrF vil ha åpning for å kunne privatisere kommunale tjenester.

De gikk også imot at «det er viktig å satse på og videreføre fellesskolen som en felles læringsarena for alle barn i kommunen», slik det rødgrønne flertallet vedtok at vi ville ha det.

På denne måten blir det synliggjort viktige prinsipielle forskjeller mellom de rødgrønne og de borgerlige, forskjeller velgerne bør merke seg nå før Stortingsvalget i september.

Da Høyre og Frp overtok regjeringsmakta i 2013 sa de åpent at det ikke er noen forskjell på velferdsoppgaver og privat næringsdrift – alt kan legges ut på konkurranse og anbud. Og privatisering av kommunale tjenester har bredt om seg i Høyre-styrte kommuner i kjølvannet av denne holdningen.

I fjor høst sendte Erna ut på høring et lovforslag om et «fast track» for privatisering, en lovendring som – hvis den blir vedtatt – vil tvinge kommunene til konkurranseutsetting og private tilbud.

Dette er det viktig å reise kamp mot! Høyre-regjeringas strev for udemokratisk sentralisering og nedbygging av offentlig velferd må stanses. Vi har ikke noe behov for å slippe til private aktører til å overta og drive kjerneoppgaver i kommunal virksomhet.

Det er også verdt å legge merke til den lunkne holdningen til den offentlige fellesskolen, som Høyre, Frp, Venstre og KrF legger for dagen i Rælingen (og alle andre steder). Poenget til de borgerlige er å holde døra åpen for etablering av privatskoler. Vi har ingen slike i Rælingen i dag, og det offentlige skoletilbudet fungerer meget bra.

I det nye partiprogrammet sier Ap at vi vil gi kommuner og fylkeskommuner mulighet til å si nei til etableringen av nye privatskoler, når det rammer det offentlige tilbudet. Og vi sier blankt nei til etablering av nye, kommersielle privatskoler.

Det gjør en forskjell hva du stemmer til høsten. Tenk fellesskap! Stem Arbeiderpartiet!

Halfdan Karlsen (Ap)

Rælingen