siv og hanne

Rælingen – en aldersvennlig kommune

Innlegg i RB

I Rælingen vil vi utvikle et aldersvennlig samfunn med stabile bomiljøer, kulturelle, sosiale og fysiske aktiviteter og møteplasser for eldre. Gjennom god forebygging, tilpassede tjenester, velferdsteknologi og trygge boliger skal folk gis mulighet til å bo hjemme lengst mulig.

Av: Hanne Fjerdingby Olsen og Siv Réz, varaordførerkandidat og 4. kandidat for Rælingen Arbeiderparti.Romeriksdebatten, Rælingen | Rælingen – en aldersvennlig kommune (rb.no)

En nylig fremlagt undersøkelse fra NOVA viser at et flertall foretrekker å bo hjemme dersom de skulle få behov for pleie og omsorg. Kun 6 prosent sier de vil bo på sykehjem dersom de blir pleietrengende. Likevel må vi i planlegging av boliger og tilbud til eldre, ta hensyn til at folk har ulike ressurser og ulike preferanser. I løpet av kort tid vil Regjeringen legge fram en Bo trygt hjemme-reform. Reformen skal blant annet gi økt innsats på boligtilpasning og planlegging for eldre.

Det viser seg at folk må bo over tid før de føler seg trygge på naboene og kan be om hjelp. I Rælingen stiller vi krav til nye utbyggingsprosjekter om minimum 45 kvm. store boenheter. Dette er for at folk skal kunne bo i boligen sin gjennom ulike livsfaser, og hindre utleie av mikroenheter. Gjennom slike krav vil vi sikre stabile bomiljøer som bidrar til trygge omgivelser.

Framtidas behov

Ved å tenke nytt med ulike boformer, kan vi også møte framtidas behov ved å utnytte mulighetene som ligger i å kunne bo hjemme lengst mulig. I tillegg må vi planlegge for gode, tverrfaglige løsninger i helse- og omsorgstjenestene våre. Vi må blant annet fokusere på forebygging og rehabilitering for innbyggerne, hvor vi også drar veksler på frivillige organisasjoner og samhandling med spesialisthelsetjenesten.

Det nye helsehuset vi planlegger for vil være helt sentralt i dette arbeidet. Vi vil ta ansvar for våre felles helse- og omsorgstjenester. I motsetning til Høyre som vil privatisere deler av eldreomsorgen, ønsker vi trygge og gode helsetjenester i fellesskapets regi. Det gir mest og best omsorg for pengene og et helhetlig helse- og omsorgstilbud.