Hanne og Ståle på Myrdammen

Her er vår plan for Rælingen!

Innlegg i RB av Ståle Grøtte og Hanne Fjerdingby Olsen

Rælingen har lenge hatt en god utvikling, og vi har fulgt opp løftene fra forrige valgkamp. Vi har en klar plan for videre utvikling og trygg styring av Rælingen i årene som kommer.

Vi skal sikre fortsatt trygg styring av Rælingen og utvikle Rælingen som egen kommune. Vi merker oss at Høyre vil starte opp «naboprat med nabokommunene». Det er samme begrep som de brukte for å starte forrige runde kommunesammenslåing. Ap sier klart ja til Rælingen og nei til kommunesammenslåing.

Trygt liv i eget hjem

Vi skal sikre trygge liv i eget hjem og fellesskapet skal ta ansvar for gode omsorgstjenester. Derfor sier vi nei til privatisering av omsorgstjenester som vil gi mer byråkrati og oppsplitting av ansvar. Vi vil heller satse på bygge opp gode tjenester i kommunen.

Vi, som alle kommuner, merker rekrutteringsutfordringer særlig innen helse. Vi vil møte utfordringene med å være en attraktiv arbeidsgiver som tilbyr heltidsstillinger og kompetansemuligheter.

Stabile bomiljøer

Rælingen skal kjennetegnes av stabile bo- og nærmiljøer, av grønne områder og gode fritidstilbud. Derfor sier vi ja til en tydelig styring av utbyggingene i kommunen, og nei til utbyggerens ønsker om å bygge mange mindre leiligheter i kommunen. Vi mener mindre leiligheter vil bidra til mer utleie, utrygghet og gjennomtrekk.

Vi skal gjennomføre Løvenstad-utviklingen med bedre aktivitetstilbud og møteplasser både for eldre og unge. Vi er den tydeligste kraften for at planene blir vedtatt og gjennomført med god kvalitet, slik vi har klart i Fjerdingby. Utviklingen av Fjerdingby skal fortsette. Vi skal bygge neste del av Fjerdingby sentrum og Marikollen, og starte planlegging av nytt helsehus.

Skole- og ungdomssatsing

Vi har de siste årene rustet opp mange av våre skoler, ikke minst med nye skoler på Smestad og Fjerdingby, men også viktige opprustinger av blant annet ungdomsskolene våre. De kommunale barnehagene har gjennom sommeren fått pusset opp sine uteområder. Det neste store skoleprosjektet er Rud skole.

Gode nærskoler og barnehager i alle kretser med trivsel som grunnlag for mestring og læring er grunnlaget for en god oppvekst. Selv om resultatene i skolen er bra og elevene sier de trives, så er mobbetallene for høye. Arbeid for et godt skolemiljø er vår hovedsak for skolene.

Vi vil sikre et trygt ungdomsmiljø og dra veksler på kulturtilbud og helsetilbud i Ravinen, frivilligheten, ungdomsklubbene i Marikollen og på Sandbekken. Kriminaliteten i Rælingen er lav, men det skal ikke være en hvilepute.

Positiv utvikling

Det er få steder som kan vise til en mer positiv utvikling enn Rælingen de siste tiårene. Vi skal gjøre vår del av jobben for at det skal være slik også fremover, og det viktigste bidraget er trygg styring og fortsatt gjennomføringskraft for å utvikle hele kommunen. På samme måte som vi har gjort med ordførere fra Ap de siste tjue årene.

Av: Ståle Grøtte, ordfører i Rælingen - Ap, og Hanne Fjerdingby Olsen, Rælingen Arbeiderparti sin 2. kandidat i kommunevalget