Hans Rune Skarsbø Ap bilde

Det er trist å lese i Romerikes Blad at Rælingen Høyre ikke vil prioritere gode skolebygg

Innlegg i RB 15/6

Ja, for hvis jeg skal lese innlegget til Lars-Jørgen Kihlberg Olsen «slik fanden leser bibelen» (og slik han tilsynelatende forsøker lese partiprogrammet til Rælingen Arbeiderparti), skriver han faktisk det.

Selvsagt mener han ikke det (håper jeg), på lik måte som Rælingen Arbeiderparti ikke har sagt det han prediker. Derimot er jeg faktisk usikker på hva Høyre egentlig mener om utviklingen på Løvenstad.

Vi i Arbeiderpartiet er derimot glade for at enkelte medlemmer i Høyre stemte for arealdelen som omhandler Løvenstad, men i denne saken som så mange andre saker som behandles i kommunestyret, deler gruppen til Høyre seg. Så i kommunestyret 15. februar 2023 stemte 5 av deres representanter imot Kommuneplanens arealdel som omhandlet utviklingen av Løvenstad. Gir dette virkelig grunnlag for trygg styring av kommunen med Høyre ved roret når representantene i Høyre ikke engang makter å enes om Høyres standpunkt på saker som skal vedtas i kommunestyret?

Videre registrerer jeg at listekandidaten fra Rælingen Høyre vil at man skal sette kommunens grender opp mot hverandre. Må man virkelig minne listekandidaten fra Høyre om at Rælingen er en kommune, og forble det selv om den forrige regjeringen ivret etter å få slått den sammen med andre.

Tordnet

Det ble igjen en lokal sak hvor Rælingen Høyre vegret seg for å gi sitt standpunkt tilkjenne- selv om vi ble bedt om det av regjeringen ledet av Erna før gjennomførte folkeavstemning. Lokalpolitikerne ble bedt om å tilkjennegi sitt standpunkt, og begrunne det- slik at innbyggerne hadde litt bakgrunnsinformasjon før de skulle gå til stemmeurnene. Sjelden har jeg tordnet slik fra talestolen (da i Grendehuset vårt på Heimen som var reservearena for kommunestyresalen) på folkevalgte i kommunestyret som «nektet» å utføre den jobben de var bedt om å gjøre fra regjeringen, sin egen regjering.

Men hva sier egentlig Rælingen Arbeiderparti i partiprogrammet for 2023-2027«Vi vil gjennomføre Løvenstad-utviklingen. Løvenstad-utviklingen skal gi bedre tilbud og møteplasser både for eldre og unge.»

Kjøpesentre

Jeg begynner å bli en av veteranene i kommunestyret i Rælingen, og tilhører -66 generasjonen og har dermed også fått noen år på baken i Rælingen. I mesteparten av min levetid har jeg sognet til Vestre Strøm, Løvenstad, Sandbekken og Blystadlia området. Jeg husker tiden da torget på Løvenstad var likt det torget på Fjerdingby begynner å utvikles til i dag -en samlingsplass med flere butikker, bibliotek, frisør, lensmann etc. De plassene forsvant ikke fordi politikerne ønsket det, men på grunn av en samfunnsendring og etablering av større kjøpesentre som Strømmen Storsenter som vokste frem på midten av -80 tallet. Her ser vi samfunnet igjen endres til at innbyggere ønsker tilbud i nærmiljøet, og at de faktisk benytter det tilbudet de får der.

Så ja- Rælingen Arbeiderparti ønsker at Løvenstad- utviklingen skal gi ett bedre tilbud og møteplasser for eldre og unge. Og det er nettopp i den reguleringssaken vi nå omtaler hvor vi har muligheten for å skape dette.

Stort kull

Videre sier vi «Den er grunnlaget for opprusting av Sandbekken ungdomsskole, Løvenstad og Rud barneskoler.» Som jeg skrev er jeg -66 modell, ett av de største barnekullene som har vært i Rælingen. Og det er nettopp slike behov, det være seg barnekull eller endring i antall innbyggere totalt sett på ett område som også skaper behov/mulighet for utvikling/endring. Tilflyttingen og utviklingen i Rælingen spesielt i områdene Vestre Strøm og på Løvenstad på 60- tallet medførte til at man måtte utvikle tjenestetilbudet der. Så er det slik at- likt som for privatboligen til innbyggerne, endringer må til- oppussing og rehabilitering må gjøres. Ja endog kan det hende man må bygge på eller skifte bopel fordi familien vokser. Bygningsmassen vi snakker om her er i en alder der vi må gjøre vedtak, og når man snakker om vedtak som har en viss tidshorisont må man faktisk også se på samfunnsutvikling for samme tidshorisont. Så derfor er det naturlig å knytte opprustning av disse skolene opp mot den utviklingen som skjer i kommunen vår i disse områdene.

Flåsete, men sant

Så ja- det er med bakgrunn i utviklingen sør i kommunen grunnlag for opprustning av Løvenstad og Rud barneskole, samt Sandbekken ungdomskole. Man kan også snu på det, uten en utvikling og med en stadig aldrende innbyggergruppe vil man istedenfor kunne innføre avvikling av skolene. Og kanskje bygge aldershjemsplasser der isteden, flåsete- ja visst, men sant. Og vi sier «Opprusting av Sandbekken bad, hallen, og nye aktivitetsflater er viktige deler av Løvenstad-utviklingen.» Jeg håper inderlig at listekandidaten fra Høyre er enig i at dette er viktige elementer i ett nærmiljø. Han er så vidt inne på det når det gjelder grusflaten som i dag ligger på andre siden av veien for høyblokka.

Sandbekkhallen med svømmehall stod klart i -76/77 det vil si at bygget nærmer seg 50 år. Dessverre, må jeg si, er det levetidshorisonten for mangt ett bygg fra 70- tallet. Man snakker da om designlevetid og de enkelte materialers levetid. Man kunne kanskje bekostet det med ytterligere titalls millioner for å holde det i drift i ytterligere 5, 10, eller 20 år, men byggets tekniske stand tilfredsstiller ikke dagens krav eller byggeforskrifter. Så ja, man er i skjæringspunktet hvor nybygg er mer samfunnsøkonomisk enn å «lappe på gammelt».

Grønne soner

Og vi sier «nye aktivitetsflater», og hadde listekandidaten fra Høyre fulgt med på streamingen fra kommunestyresalen ville han registrert at representanter fra Rælingen Arbeiderparti gjentatte ganger har gått på talerstolen og sagt at det er viktig å lage grønne soner i tilknytning til utvikling. At det skal skapes gode nærmiljøanlegg i tilknytning til nyetableringer, det være seg anlegg for idrettslek og annen lek, sommer som vinter.

Vi sier derimot ikke at dette skal bekostes av utviklingen som er planlagt på Løvenstad, men at det kommer som en konsekvens av bl.a. alder på bygg, behov i kommunen og som en naturlig del av utviklingen på Løvenstad. Det er ikke slik at eksisterende skole, hall, svømmehall, opparbeidelse av Åmodtdammen, og etableringen av Sandbekkbanen etc. ble finansiert av Løvenstad-beboerne når den utviklingen skjedde på -70/80 tallet. Det er ikke slik at hver «grend» finansierer seg selv, da er jeg redd det hadde vært dårlig stelt de fleste steder.

Byggehøyde

Rælingen Arbeiderparti har ikke tatt stilling til byggehøyde/antall etasjer. Nå er det flere årsaker til det, slik som at kommunen er ikke eier av området, ei heller er kommunen utbygger. Det er når området er regulert utbygger kan starte sin planjobb, deretter oversende søknad til kommunen. Når dette er gjort vil plankomiteen først behandle søknaden, deretter vil kommunestyret behandle sak fra planutvalget.

Men vi har vært klare på at nyetablering skal hensynta etablert bebyggelse, det skal være tilstrekkelig med grønne lunger og etableres nærmiljøanlegg, og det bør utbygger allerede legge til rette for i sine planer for området.

Rælingen Arbeiderparti har ikke nedprioritert Løvenstad, eller andre grender i kommunen. Tvert imot har vi en plan for utvikling av hele kommunen.

Vi er en kommune- selv om vi bor på Nordby, lengst sør i kommunen- eller på Vestre Strøm, lengst nord i kommunen. Og som de fleste som bygger noe vet, det må tas planmessig og trinnvis. Det nytter ikke sette opp en lecastein her, og en lecastein der, da blir fundamentet for dårlig. Vi må kunne bevare tjenestetilbudene både lokalt i grendene, og også totalt i hele kommunen samtidig som vi utvikler enkeltområder i kommunen. Og det er politikken til Rælingen Arbeiderparti- vi vil utvikle hele kommunen, sten for sten.

Selvmotsigelse

Det motsatte av utvikling er avvikling, det kan jo også være en plan- dog er jeg usikker på planen til Rælingen Høyre. I partiprogrammet deres står det «Det er nødvendig å vurdere alle utbygginger framover med tanke på konsekvensen for trafikksituasjonen og heller være mer restriktive i å godkjenne nye utbygginger i en periode.», og det blir jo en ren selvmotsigelse til deres forslag i behandling av Kommuneplanens arealdel hvor de foreslo å omregulere enda flere områder til utbyggingsområder enn det som er vedtatt per nå. Så jeg undres egentlig over hva de mener. Men da er vi jo midt i kjernen til den politikken Rælingen Arbeiderparti har ført for utvikling av Rælingen. Vi skal være litt restriktive i reguleringssakene, og hovedutviklingen skal forgå nord i kommunen med nærhet til gode kollektivknutepunkt som buss og bane. (Men selvsagt ikke uten at mindre utvikling også i andre steder kan gjennomføres».)

På agendaen

Og ser vi på Løvenstad opp mot dette har de faktisk ett relativt godt kollektivtilbud via buss, kort vei til jernbane, og de har RV159 rett under åsen. Det er ikke mange områder i Rælingen som har bedre infrastruktur i nærområdet. Og som en forlengelse av dette vil Rælingen Arbeiderparti selvsagt fortsette jobben mot Fylket, og mot Ruter for å utvikle både bedre fylkesveinett og ikke minst ett enda bedre kollektivtilbud til alle områder av Rælingen.

Så ett lite apropos til slutt- med litt undring må jeg jo si at jeg stusser over listekandidatens påstand om at Løvenstad nedprioriteres i en sak hvor det faktisk er utviklingen av nettopp Løvenstad som er på agendaen.