Blystadlia, Rud, Sandbekken og Løvenstad skoler skal utvikles

Kommunedirektøren har lagt frem et forslag til prinsipper for utvikling av skolebygg i Rælingen. Bakgrunnen for saken er et vedtak i kommunestyret i 2016 med intensjon om utvikling av Rud skole. I 2017 vedtok kommunestyret en midlertidig skolegrensejustering mellom Rud og Fjerdingby skole. Kommunestyret har vedtatt en forutsetning om at ny skole på Fjerdingby ikke skal undergrave utvikling av øvrige skolekretser i kommunen. Faste skolegrenser gir trygge og forutsigbare skolemiljø heter det i vedtaket.  Rud skole har over tid utviklet et for høyt elevtall, og det er behov for utvidelse og modernisering. Ifølge kommunedirektøren er det ledig kapasitet på Løvenstad og på Sandbekken. Kommunedirektøren beskriver også en utfordring med synkende elevtall i Blystadlia som følge av lav utbygging i området. Kommunedirektøren fastslår i saken at prinsippene som foreslås vil medføre færre og større skoler enn det vi har i dag. Det kan være et varsel om fremtidige skolenedlegginger i Rælingen. Det fremkommer også i saken at justerbare og fleksible skolegrenser er ønskelig. Det pågår planprosesser som et ledd i å utvikle flere boliger i nordre del av Rælingen. Det er avgjørende å sørge for effektiv gjennomføring av planprosessene som er satt i gang. Områdeplanen på Løvenstad vil utvikle Løvenstad og Sandbekken som attraktive bomiljø. Om planleggingen drar ut i tid, påføres dagens beboere i området en usikkerhet som ikke er akseptabel. Langdrøye planprosesser vil hemme forutsetningene for utvikling av skoler på Sandbekken og Løvenstad slik at kapasitet utnyttes bedre og læringstilbudet kan bedres.  Rælingen Arbeiderparti har vært tydelig på at hele kommunen skal utvikles, vi har ambisjoner utover Fjerdingby sentrum. Hele Formannskapet tilsluttet seg forslaget fra Arbeiderpartiet ved behandling av saken, hvor følgende ble enstemmig vedtatt: - Nærmiljøskole prinsippet skal legges til grunn, hvor Rud skole skal utvikles og Blystadlia skole skal beholdes. Løvenstad krets og Sandbekken ungdomsskole skal utvikles som del av pågående utviklingsarbeidet gjennom områdeplanarbeidet som pågår på Løvenstad.  - Prinsippet om at skolegrensene skal være forutsigbare og faste skal legges til grunn i videre arbeide. Etter at Løvenstad planene realiseres er det naturlig å vurdere at barn bosatt på Østre og Vestre Strøm igjen føres over til Rud skole som inntaksområde. Dette må koordineres med utviklingsplanene for Rud skole slik at læringsmiljøet ivaretas godt mens utviklingsarbeidet pågår. - Utviklingen av Sandbekken og Løvenstad skole skal baseres på allerede vedtak med mål om ny flerbrukshall på Sandbekken. Dette skal sikre utvikling av både halltilbud og skolekapasitet i området på Løvenstad og Sandbekken. - Det ble også vedtatt at foreldre, elever, lærere og skoleledere skal involveres i videre arbeid med utvikling av skolekapasiteten. Brukermedvirkning er avgjørende for en god kommune å bo og leve i. Det skal også vektlegges ressurs, klima – og miljøhensyn i arbeidet. Forlenget levetid på bygg gjennom å unngå riving av dagens bygningsmasse er i så måte et viktig for å spare ressurser og redusere utslipp.  Arbeiderpartiet gikk til valg på at gode skolebygg er en forutsetning for godt læringsmiljø for elevene og gode arbeidsforhold for lærerne. Vi har lovet å jobbe for å vedlikeholde og å videreutvikle dagens skoler, og bygge nye skoler som skaper grunnlag for trivsel og læring. Arbeidet med bygging av ny skole på Fjerdingby er i full gang. Utvikling av kapasitet i Rud og Løvenstad krets er et klart mål. Forutsigbarhet er en nøkkel for å lykkes, da må planarbeidet som er i gang prioriteres.  Derfor er det bra at et samlet Formannskap stiller seg bak prinsippene om nei til nedlegging av skoler, for faste og forutsigbare skolegrenser og hvor nærmiljøskolen vektlegges. Skolene fyller mange funksjoner og viktig møteplass for kultur og samlinger i nærmiljø.  Heidi FinstadGruppeleder Rælingen Arbeiderparti