Ambisjoner for kommunal velferd

Ambisjoner for kommunal velferd All utvikling og forbedring begynner med ambisjoner. Arbeiderpartiet har ambisjoner på vegne av tilbudene til våre barn og eldre i kommunene. Det er en viktig grunn til å stemme Ap.  Av: Ståle Grøtte, Rælingen Arbeiderparti  Valgkamp er bra. Det gir velgerne innsikt i de enkelte partiene forslag og hvilke ambisjoner de har for de neste årene. Men valgkamp blir ofte litt mye støy om samarbeid og regjeringskonstellasjoner, politisk spill.

Derfor er mitt beste råd at velgerne ser forbi støyen og konsentrerer seg om partienes ambisjoner. Hvilke saker de vil prioritere. Her er tre ambisjoner fra Arbeiderpartiet for barn og eldre i kommunene som jeg mener er viktige i årene som kommer.  1. Velferden i kommunene skal styrkes. Kommunene leverer mange av de viktigste velferdstjenestene; barnehage, skole, helse- og omsorg. Felles for de alle er at det er i stor grad mennesker som både gir og mottar velferdstilbudene. Vi skal være effektive kommuner, men det er begrensninger på hva som kan effektiviseres fordi mye handler om antall ansatte, deres kompetanse, innsats og omsorg. Derfor er det bra at Arbeiderpartiet er tydelig på at velferden i kommunene skal styrkes.

2. Helsetjenestene skal bli bedre. Våre helsetjenester er et tett samspill mellom sykehus og kommunale omsorgstilbud. Det offentlige helsetilbudet må styrkes, ikke privatiseres. Det skal bevilges mer penger til sykehusene, blant annet for å ta igjen behandlingsetterslepet etter koronapandemien. Fastlegene må få bedre arbeidsforhold. Arbeiderpartiet vil styrke lavterskel psykisk helsehjelp. Vår politikk er å sikre vårt felles, offentlige helsetilbud.

3. Flere kvalifiserte lærere og bedre yrkesfag. Lærerne, deres kompetanse og innsats, er den aller viktigste byggesteinen for en god skole. Lærermangelen i Norge er økende. Derfor vil vi utdannede flere lærere, stanse avskiltingen av lærere som er utdannet før 2014 og gi flere lærere mulighet til kompetansebygging. Vi vil starte en sterk satsing på fagutdanning, på lærere, utstyr og flere læreplasser. Slik vil vi sikre at vi har fagfolk til også å bygge landet i årene fremover.

Ståle Grøtte, ordførerkandidat Rælingen Ap